Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#1
Tere lugupeetud kaasfoorumlased. Mina olen Alfist olnud selle aasta algusest ja kuna aasta lõpus on kokkuvõtete aeg, pani kirja oma selle aastase kõige põnevama seikluse, milles on palju Itaaliat ja keskmeks on ülalmainitud Alfa. Seekord oli auto soetamise lugu vähemalt sama eriline kui auto ise. Soovin seda lugu meeleldi ka Teiega jagada.

Minu AR lugu!

Kõik algas sellest, kui minu puhkus Kanaaridel ootamatult pikenes ja peale puhkust uus tagasilend üle Milano kõige soodsam oli. Kuna Milanost mitte kaugel asub Ducati tehas (olen suur Ducati fänn ja omanik), siis loogilise jätkuna tundus ka selle külastamine, kui juba Itaalia maal olin. Selleks, et liikuda otsustasin rentida auto. Kanaaridel veeresin paar päeva Fiat 124 Spider-iga, Itaalias tundus põnev ja jõukohane Alfa Romeo Gulia. Vähemalt nii ma väljendasin ennast internetis broneeringut tehes. Rendipunkti kohale jõudes sain aga teada, et sedapuhku pean rahulduma rendilepingu standardpunktiga “or similar”. Ja mis on Alfa Rome Guilia or similar? Arvake ära…. Loomulikul Volvo V40. Nii, seal ma seisin. Lootnud olin ägedat ja emotsionaalset itaallast. Sain aga kõige igavama ja turvalisema rootslase. Jah, Volvo sõidutas mind Ducati tehasesse, Lamborghini muuseumisse, kui ka tagasi lennujaama ja halvasti polnud midagi. Ent mingi okas jäi siiski hinge….
Pilt
Itaalia 2017 detsember

Tagasi Maarjamaal olles tekkis vajadus lõpuks pea kolmekümne aastasena ka endale esimene päris oma auto soetada. Subaru? Toyota? Äkki vaataks Saksa auto poole? Aga päris salaja tundus Alf Romeo 159 nii põnev ja ilus ning rahakotile jõukohane olevat. Võtsin päris pikalt hoogu enne kui oma suurimalt autofännist sõbralt Erkkilt arglikult küsisin. “Kas Alfa Romeo poole vaadata on päris enesetapp või võiks vähemalt uurida?” Mõlemad (olles terve mõistuse juures ja omades inseneri diplomit) teadsid, et tehniliselt see üldse hea plaan pole, aga see miski, mis Alfa küljes ja ümber on sundis siiski uurima. Veel ratsionaalsemalt ja tehniliselt ülipädevalt sõbralt Janarilt ei julgenud isegi küsima hakata.
Mina käisin Tallinnas proovisõidul ühe valge nelikveolise diisliga. Loomulikult meeldis. Erkki uuris lisa Pilot Motorsis töötavalt sõbralt. Samuti aitasid internetiavarused.
Mida rohkem uurisime, seda rohkem mõte AR159st meeldima hakkas. Peagi hakkas ka tekkima arusaam millist isendit täpselt tahaks. Kui juba kasutatud auto osta, siis viimastest aastakäikudest ja hea varustusastmega. Alfa 159 puhul tähendas see TI (Turismo Internazionale) paketti mis Saklaste keeles on siis võrdne M-paketi või S-Linega. Mootori osas pidi teadjate väitel olema töökidnel 1750 TBI ehk väike bensiini turbokas. Kõlab juba valesti, et Itaalased on teinud turboka töökindla, aga ju siis nii on kui teadjadmehed räägivad. Nelikvedu pidi olema paras viletsus, millest tasub mööda vaadata. Keretüübilt oleks sedaan rohkem meeltmööda. Kui Alfa siis C8 “viie ümara auguga” veljed peavad olema. Katuseluuk, oleks vinge. Ja must vist ikka kõige soliidsem värv, mis sellele autole ka sobib.
Nii, “AR 159 1750 TBI TI” oli tarvis kirjutada internetiotsingusse. Ilmselgelt Auto24.ee just liigapalju vasteid ei andnud. Õigupoolest oli neid 0, sest TBI ja TI kombinatsiooni, nagu selgus, on Eestis üldse ainult mõned. Ooo, juba tundus põnev ja eksklusiivne. Saksa lehed olid heldemad ja näitasid juba põnevamaid pakkumisi. Küll aga polnud sedaani ja need universaalid mis olid, ületasid minu eelarvet (10K) isegi päris tublisti. 2010 aasta auto eest taheti saada 15k, mis tundus lihtsalt liiga palju. Itaaliast tooma minna natuke kauge. Ei jäänud üle mud, kui turgu jälgida.
Ühel päeval leidsin pakkumise: Must sedaan 1750 TBI TI ja ilusad C8 veljed. Läbisõit 125k ja hind alla minu seatud 10 k eelarve. Wow…..puudus ainult katuseluuk ja kangemat sorti muusikasüsteem. Asukohariik…… Ei, mitte Saksamaaa või Belgia, vaid POOLA. Kui Teile tuleb poolakalt pakkumine, mis on liiga hea, et tõsi olla, kas Te siis võtaksite selle vastu? Õige vastus on loomulikult EI.
Pilt
Pilt müügikuulutusest.
Selleks ajaks oli mul aga hasart aina kasvanud. Erkki suutis kusagilt internetist leida konkreetsele autole suhteliselt usutava Šveitsi ajaloo. Mulle üllatuses arvas, mudiu kõikvõimalikke Slaavirahvaid nagu tuld kartev Erkki, et tundub kuidagi aus. Niisiis proovisin poolakale helistada ja kirjutada. Helistamine ebaõnnestus, sest seltsimees polnud inglisekeele võiemline. Kirjutamine Google Translate-I abiga ja kiirusega 1 meil päevas aga toimis.
Peale mõnepäevast kirjavahetust oli jutt juba päris konkreetne ja hasart juba nii suur, et 2018 aasta sõbrapäeva hommikul käisin sularahaautomaadi juures. Panin tasku 8,5k sularaha ja astusin lennukisse, mis viis mind esmalt Varsavisse ja sealt edasi Krakowisse. Krakowi lennujaamast järgnes tunnike sõitu kohaliku bussiga Katowice-sse. Ja sealt tuli bussijaamast leida tee kohalikku raudteejaama, kus veel kohalikum rong viis mind Poolas asuvasse asulasse nimega Pszczyna. Poola riik enam palju lõunapoole ei ulatu. Tatrad tulevad enne ette. Rong saabus eelnimetatud keeruka nimega kohta õhtud 11 paiku. Mul oli book-itud hotel ca 1,5 km kaugusele raudtejaamast. Mõtlesin teha õhtuse jalutuskäigu. Rong peatus, ma läksin maha igati õiges peatuses. Ja kui rongi tuled kadusid siis rohkem tulesid sealpool jaamahoonet polnud. Lühidalt olin kusagil pimedas lõunapoola raudteepeatuses, taskus suur hulk sularaha ja tarvis oli 1,5km jalutada, aga selgus, et sealt otseteed ei lähe ja jalutuskäik tuleb ette võtta pikem. Esimene ehmatus üle elatud, otsustasin siiski ringi vaadata ja jaamhoone ees leidus üks tänavalatern mis põles. Lähemale liikudes selgus ,et seal all on olemas ka TAKSO. Vana E-klassi Mersu ja oh üllatust, puha venekeelse juhiga. Nüüd oli tunne juba hulka kodusem. Sain härrale oma soovi ilusasti vene keeles edastatud, sõidu ajal sain teada palju infot kohaliku elu kohta ja üsna ruttu olin turvaliselt oma hotellis mille nimeks uhkelt “Imperium”. Selle impeeriumi hiilgeaeg oli küll juba möödanik, aga öömaja oli olemas ja peale sellist ootamatut seiklust lubasin omale hotelli fuajees ühe õlle mispeale uni maitses ülihästi.
Hommikuks oli kokku lepitud, et Poola sõber tuleb võtab mind hotellist peale kell 8:00. Käime kohalikus AR esinduses erapooletus kontrollis. Edasi kohalik“ARK” ja rehvivahetus. Kõlab nagu kiire 2 h ja juba lendan uue noolega Eesti poole.
Minu uus sõber Daniel oli 8:00 kohal nagu lubatud. Emotsioon nii autot kui selle müüjat nähes oli ehe. Danile oli meeterkuuskümmend pikk, B.A harjaga jõmm, kelle välimuse järgi otsustades voolas lisaks poolakale ka türklase verd. Kui rääkida aga autost. Kõik oli ilus, puhas. Sisse istudes mõned üksikud iluvead ja kriimud, mis 8 a vanuse auto puhul on normaalne. Emotsioon ja tunne oli hea. Danieliga Inglise-ja kehakeeles rääkides ütle Ta, et see on Tal üheksas 159, mida omanud. Rääkides Alfa mootoritest tegi Daniel nii. Võttis taskust nutitelefoni, osutas sellele, ütles “Foorum… JTS engine problems” pööritas silmi ja tegi kiirelt foorumit scrollivat liigutusi telefoni ekraanil. “JTD engine problems” pööritas silmi ja scrollis edasi. “TBI engine problems”…. Daniel kissitas silmi ja näitas telefoni ekraani zoomivaid ja otsivaid liigutusi. Minule oli selge, et Daneli teadmise kohaselt on müüdav TBI pommikundel masin. Siit moraal, kui on soov müügitööd teha, siis napp keeleoskus seda ei taksita😊
Jõudes AR esindusse selgus, et seal pole aega kirja pandud ja kahtlane, kas üldse saab ostueelselt kontrolli teha. Peale ca 2h ootamist siiski tehti ülevaatus ära ja tulemused olid meeldivalt üllatavad. Selgus, et autol on ka xenonid, millest kuulutuses juttu polnud. Samuti aftermarket Ragazzoni väljalase, millest ma enne midagi ei teadnud, aga hääl oli tõest kõrvale meeldiv kuulata. Disaini poolest oli küljele pisikeses kirjas tähistatud Alfa slogan „Cuore Sportivo” (eesti keeles-Sportlik Süda), mis ka kuidagi oli väheoluline kuigi äge detail. Samas oli pisivigu. Mingi puks kusagil tagasillas, vasakpoolne tuledepesur ei toiminud, üks pirn oli läbi, piduriklotsid vajasid vahetamist ja kerge leke oli mootori otsatihendi juures. Olete Te näinud itaallast, mis ei leki? Kõik tundus normi piires.
Pilt
Kohalikus margiesinduses ülevaatusel.
Kauplesin mõned sajad eurod hinnas alla ja ütlesin JAH sõna. Enne kui käed lõime hakkas aga Daniel oma Inglise-keha keele segus midagi rääkima. “ I have to tell” “My heart have to tell” ja pani mõlemad käed südame kohale…”What?” küsisin mina. Seepeale osutas Daniel odomeetri näidu peale, milleks oli 125000 ja ütles “This number… NO CORRECT”. Olin pehmelt ehmunud. Sulle juba öeldi jah sõna, no mida Sa enam jutustad. Aga uurisin siis “What is correct”? Daniel osutab numbrile 125000 ja ütleb “this, plus two-zero-zero-zero-zero” Nii, kire matemaatika 145000. Näitasin seda numbrit oma telefonist ja Daniel näitab selle peale pöialt. No veider lugu, aga selle hinnaga sellist autot ostes ma ei eelda ka, et see uus peaks olema. Daniel aga jätkas. “I have tell more….My heart have to tell”. Mina vastu…..”Whaaaat!” Mis võiks veel olla Tal öelda. Daniel näitab oma peakohal sarvesid ja siis lööb parema käe rusikaga vastu vasaku käe peopesa. Lühidalt sain teada, et tegemist oli ka avariilise autoga. Tõsi, ilmselet mitte väga raskega, sest see oleks ülevaatusel välja paistnud.
Vaatamata üllatavale ülestunnistusele ostustasin tehingut jätkata minnes kohalikku ARK-I. Sinna sõites aga osutas Daniel ühele majale. Algul ma ei mõistnud, aga kui Ta hakkas mulle seletama… “I give car You…..You give money me…. I go this house and…BIG money, BIG money” (näidates samal ajal raha äraandmise liigutust) Nooni, selge oli see, et tegemist oli maksuametiga ja Danieli soov oli lepingule kirjutada väiksem number kui kokku lepitud.
Peale pikka lepingu kirjutamist, meie mõistes mitte just maailma kõige moodsama autoregistri keskuse külastamist ja segaseid selgitusi protseduuri osas jõudsime lõpuks vajaduseni EUR vahetada zlottideks ja seda tahtis Daniel, et teeksime koos. Ma ei tea miks, aga äkki Ta kartis valeraha vms. Igaljuhul valis Ta vahetamiseks kõige pimedama keldri, kus pidi kurss olema kõige parem. Sinna keldrisse astudes mõtlesin küll, et poolakatel on nüüd ideaalne võimaus abitult eestlaselt raha ilma autot vastu andmata ära võtta. Õnneks otsustasid ppolakad seda mitte teha. Poolakas Daniel sai zlotid ja mina sain auto. Jäänud oli veel talverehvid alla panna, mis olid hinna sees, aga asusid auto tagaistmel ning vajasid vahetust. Kõik see võttis aega. Eestlaste suhteliselt kiire ja mugava asjaajamise tava kõrval tundus kõik venivat, ent adrenaliin oli kõrge konstantselt kogu päeva. Rehvivahetuse ajal rahapatakaga vehkides seletas Daniel, et temal on unistus osta Gulia Veloce aga selleks on tarvis……Ja näitas kuidas sama rahapatakat kolm korda üksteise peale asetas. Ilmselt oli see Veloce 3x kallim, Kui ma aga ristikheina pilti näitasin ka küsisin “how about it” siis selle peale pööritad Daniel silmi. Ütles Oi-Oi ja asetas sama rahapakki üksteise peale tüki 6-7x. Matemaatika on lihtne, olen seda koguaeg arvanud😊
Kui rehvid vahetatud ja aeg hüvasti jätta, oli kell saanud juba pea 16:00 ja väljas hakkas pimedaks minema. Kui olla päris aus, siis proovisõitu ise roolis olles ma selle autoga ei teinud ja esimest korda rooli istusin alles siis kui olin juba autoomanik ja aeg oli hakata koju sõitma.
Enne sõitma asumist tegime veel kolmekesi selfie ja läksime heade soovide saatel laiali. Minule näitas GPS koduni ei vähem ega rohkem kui 1334 km ja 16,5h.
Pilt
Uus omanik, vana omanik, lepingu objekt

Koju sõites, või õigupoolest juba lennukiga Poola sõites, hakkas mu peas idanema mõte, et kui juba esimeseks autoks sai natukene erilisem auto, kui Toyota Corolla ja minu tsikli numbriks sattus aastaid tagasi täiesti juhuse tahtel 55XL(ma ei maksnud selle eest midagi ARK lihtsalt omal ajal arvas, et selline number on hea), siis oleks ju ülivinge kui ka auto number selle kombinatsiooniga “riimuks”.
Tagasi sõites GPS-I eeldatavat sõiduaega ma püüda ei suutnud, küll aga ei hakanud ma ka hotelli võtma. Kusagil Panevežise all tegin tunni iluund ja 12:00 olin tagasi Tallinnas, mis teeb tagasisõidu reisi ajaks 20 h.
Eestisse jõudes ja autot arvele võttes selgus, et sellisele autole puudub registrikeskuses tüübikinnitus kuigi minuteada vähemalt üks samasugune TBI TI on Eestis esindusest välja müüdud ja teedel liigub. On kuidas on, aga tüübikinnitust ootasin ma mitu nädalat ja südatalvel arvele võtmiseks pidin ma 245 laiusega talverehvi pooleks tunniks 235 suverehvi vastu vahetama. Vaatamata minu pigem ratsionaalsele loomusele sai auto siiski ka numbriks 555XLT mida sedapuhku registrikeskus mulle ilma rahata kuidagi anda ei tahtnud.
Pilt
“Riimuvate nimedega” Itaalia armukesed
Mis puutub aga minu uude poolakast sõpra Danieli, siis Ta lisas mind kohe oma FB sõbralisti ja kirjutab mulle mõne kuu tagant Google translate abiga. Vahel küsib kuidas Alfal läheb, mõnikord saadab pilt kui on mõne uue Alfa või Ducati omale soetanud. Mina vastan piltidega omadest tegemistest.
Selline oli minu 2018 aasta sõbrapäeva seiklus. Tänaseks päevaks on Alfa minu käes sõiTnud numbrini “125000 plus two-zero-zero-zero-zero” ja ilusasti hooldades pole mul autole etteheiteid olnud. On ainult Itaalalse eripärad, mõni tuluke vilgub, handsfree ei tööta või raadio jookseb korra kahe kuu tagant kokku😊 Emotsioon on aga sama nagu Ducatiga. Iga kord masinast eemale jalutades vaatan senimaani alati üle õla tagasi, silm puhkab, pähe torkab mõte, et kuidas kurat ühel saapakujulise maalapil osatakse masinasse niipalju ilu ja hinge panna ning süda täitub rahulolutundega.
Pilt

Loo moraaliks tegin väljavõtte Erkkiga vestlusest:
Taavi: Ma pole kellegi julgenud veel rääkida, et Poolast homme Alfat tooma lähen.
Erkki: Polegi mõtet, eelarvamused tapavad idee

Hoidke pea selge, aga ärge kartke eelarvamustest üle olla ja teha teistmoodi otsuseid kui tunne on õige. Nii tekib elus põnevaid seikluseid, nagu oli eelkirjeldatu.
Ja lisaks pole keeleoskus probleem, kui ikka on tõsine soov suhelda. Seda õpetas mulle Daniel.


Taavi
Viimati muutis 555XLT, 31 Dets 2018, 16:28, muudetud 2 korda kokku.

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#3
Palju õnne! 159 TBI Ti on ilus! :)
Ning Poolast sulaga autot ostma... julge tükk! :)
Kuid tundub vähemalt, et omanik siiski oli mingit sorti Alfa entusiast ja seega võiks olla hoitud heaperemehelikult ja muid üllatusi ei tule.
Igal juhul palju muretuid kilomeetreid! :)

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#7
Slicer kirjutas:
31 Dets 2018, 01:26
Palju õnne! 159 TBI Ti on ilus! :)
Ning Poolast sulaga autot ostma... julge tükk! :)
Kuid tundub vähemalt, et omanik siiski oli mingit sorti Alfa entusiast ja seega võiks olla hoitud heaperemehelikult ja muid üllatusi ei tule.
Igal juhul palju muretuid kilomeetreid! :)
Tänan!

Vana omanik oli entusiast. Vana omanik vastas sellele jutule, et ma pole türklane. Ma olen põlispoolakas:D

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#8
Pezzi kirjutas:
30 Dets 2018, 18:04
Nii tore lugu. :clap: Aga seoses pargitud autole järele vaatamisega on mul üks täiendus: Mõnikord vaatan, et kas teised ka ikka piisavalt vaatavad... ;)
Ikka vaadatakse. Alguses oli imelik. Škoda Octavia (mis oli tegelikult väga hea auto) Alfasse istuda ja olulislet laiema tähelepanu all olla.

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#9
555XLT kirjutas: (mis oli tegelikult väga hea auto)
:eh: võrreldes millega ja :roll: kuskohast selliseid Octaviaid saab ?

ts@leiab, et octavia ei ole üldse halb valik aga heaks autoks on seda küll natuke palju pidada
Tegelikult ma olen normaalne....

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#11
See "tüübikinnituse puudumine" AR 159 TBi TI kohta on nüüd küll bürokraatide kala, kuna mina ostsin esimese sedatüüpi AR'i (või vähemalt ühe esimestest) aastaid tagasi ja ma ei saanud oma autot esindusest kätte mõne aja jooksul, just selle tüübikinnituse puudumise pärast, kuna sedalaadi masinat ei olnud Eestis veel olnud. Minu auto veetis mõned nädalad Pilot Motors'i esinduse salongis ja ma sain ainult kohal käia, auto külge patsutada ja öelda "ühel päeval saabub aeg, mil me saame ka liikuma" :) Paistab, et bürokraadid on selle siis vahepeal suutnud uuesti ära kaotada..

Aga palju õnne, AR 159 on siiani üks minu lemmikmudelitest.

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#12
ts kirjutas:
07 Jaan 2019, 09:20
555XLT kirjutas: (mis oli tegelikult väga hea auto)
:eh: võrreldes millega ja :roll: kuskohast selliseid Octaviaid saab ?

ts@leiab, et octavia ei ole üldse halb valik aga heaks autoks on seda küll natuke palju pidada
Hinna, praktilisuse ja sõiduomaduste suhte poolest. Kaugeltki ei väida ma, et škoda kuidagi Alfaga võrreldav peaks olema. Üks on tööriist ja teine on ilu ja emotsioon.

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#13
kapa98 kirjutas:
07 Jaan 2019, 10:02
Palju õnne!
Väga tuuz pill.
Võiks mõne sisu pildi ka lisada. Kas see on full nahk või on uuemad alcantara istemtega?
Sisust parasjagu käepärast liiga häid pilte pole, aga mõned leidsin. Kahjuks pole Alcantara, aga TI paketiga kaasa tulevad istmed on ilusad ja ka MUGVAD! Poolast tulles 16 h roolis ei tapnud sugugi tagumikku ära.

https://www.tulitec.com/wp-content/uplo ... km-ti-.jpg
https://www.tulitec.com/wp-content/uplo ... km-ti-.jpg

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#14
Whailor kirjutas:
14 Veebr 2019, 14:29
See "tüübikinnituse puudumine" AR 159 TBi TI kohta on nüüd küll bürokraatide kala, kuna mina ostsin esimese sedatüüpi AR'i (või vähemalt ühe esimestest) aastaid tagasi ja ma ei saanud oma autot esindusest kätte mõne aja jooksul, just selle tüübikinnituse puudumise pärast, kuna sedalaadi masinat ei olnud Eestis veel olnud. Minu auto veetis mõned nädalad Pilot Motors'i esinduse salongis ja ma sain ainult kohal käia, auto külge patsutada ja öelda "ühel päeval saabub aeg, mil me saame ka liikuma" :) Paistab, et bürokraadid on selle siis vahepeal suutnud uuesti ära kaotada..

Aga palju õnne, AR 159 on siiani üks minu lemmikmudelitest.
Kas Sinu oli see punane TBI TI?
Ma sain aru, et seal oli küsimus selles, et 18 tollist velge polnud tüübikinnituses märgitud vms. Tundus naljakas, aga nüüdseks korras ja juba peaaegu unustatud.

Re: Alfa Romeo 159 1750TBi TI

#15
Tere üle pika aja!

Tahan jagada oma kogemust, sest ise samadele küsimustele ei suutnud vastust leida ei foorumist ega ka nendelt teadjameestel keda oli au tunda.
Ühesõnaga 1750 TBI mootori juhtaju ümberseadistamine!
Kuna infot polnud lasin autol mootori mehaanikutel üle vaadata, väikese remondi teha ja seadisn suuna ES Racingusse.
Kes soovib täpsemalt kuulda, kirjutage PS-i aga lühidalt:
Teahase näitajad: Võimus: 147 kW Vääne: 320 Nm
Näitajad pealetuuningut: Võimus: 191 kW Vääne: 443 Nm
See teeb lisaks: Võimus: +44 kW Vääne: +123 Nm

Düno graafik huvilistele:
https://www.tulitec.com/wp-content/uplo ... G_2665.jpg