Alfasud “alfie”

#1
Edit: lisan kasutatud kirjanduse kõige algusesse - lihtsama leidmise huvides. Seega hakkan esimest postitust muutma iga kord kui viitan mõnele uuele artiklile või videole

Mootori ehitusest
https://www.alfabb.com/threads/alfa-sud ... pecs.6483/

Boksermootor, mis läheb üle 9000 RPMi:
https://youtu.be/Od5jIdFJhac
https://youtu.be/I6WjzTuyxD0

Esisilla rough visioon: https://imohr.com.br/en/products/7/fron ... mpetizione

Tagasilla rough visioon:
https://imohr.com.br/en/products/8/rear ... mpetizione



G’day mate, how’s it going?
See lugu hakkas minu jaoks Austraalias, kui oli selgeks saanud et tuleme tagasi Eestisse. Lõin mobile.de lahti, et välja uurida, mis alfasid euroopas pakutakse ja kohe esimene kuulutus oli üks eestis asuv alfasud. Alfasud oli minu jaoks müüdud alates sellest hetkest, kui ma teda esimest korda Wheeler Dealersis nägin. Juba pikemat aega oli peas küpsenud plaan ise meistersada toruraamil sportauto, küll alfa 75 tehnikale, siis jälle BMW V12 ümber. Ja nüüd siis oli müügis boksermootor ja pidurisadulad viiekäigulise käigukasti küljes. Samas paketis veel pm kõik jubinad, mida sõitval autol vaja. Ja mitte kasti sees laiali vaid kõik auto kere kujulise roostetüki külge korralikult kinnitatud. Hinnasoov oli mõistlik ja kirjale “kui oktoobris alles, olen huvitatud” tuli vastusels “kui karpasse kütet kallata, siis käivitub.”
Mööduvad mõned kuud, vanemate külaskäik, reis läbi Kreeka tagasi kodumaale aga alati kerib kuskil mõtete tagasopis mõte tagaveolisest keskmootorig sportautost. Enda omast. Built, not bought. Ja nii ta meile hoovi peale tuli.
Kuulutus lubas nagu arvat, et tegu võiks olla 1500TI’ga, aga see vist ei vasta tõele. Karpade kogus on vale. Nimelt ainult 1 double-barrell. Kõik muu vastab ootustele. Häält saab kuulda, aga mitte kaua. Kütusetorustik on täiesti otsas ja sidur on ennast lukku keevitanud. Nüüd on ta poolteist kuud seisnud, telliskivi siduripedaali peal, ehk on lahti tulnud, saab põllu peal ka väikse tiiru teha. Kui ei, siis ei. Loodetavasti uue aasta esimeses kvartalis saab tööga pihta hakata. Mis toob mind teema tegemise põhjuseni - palun kõiki kellel on kuuri nurka jäänud boksermootorite juppe või teadmisi nendest mootoritest, endast märku anda. Kas keegi teab mõnda seeriatootmises olnud autot, mille 89-millimeetrised kolvid sinna mootorisse istuks? Vända võtaks ideaalis 1500-selt, aga 1700 kaas topeltklappidega sobiks oversquare mootorile, mis mul plaanis on, paremini. Ehh, segane jutt punktide kaupa:

Vaja on kahte double-barrell karpat. Pritse on ***
Maksimaalne kolvi läbimõõt
Keskmine kolvikäik. Natuke väänet on vaja, aga üldiselt eesmärk on pöördepill
Ülemine ots nii kergeks kui võimalik. Siin ongi küssa. 8V oleks tublisti odavam titaanklappe (ja sealt edasigo) paigaldada, kui 16-klapisele. Mis rahvas arvab, kas 16-klapiline laseb piisavalt palju rohkem hingata, et kahekordne hinnavahe ennast ära tasuks?

Projektil on mingisugune eelarve, numbritest ei taha rääkida, aga lõputuid ressursse mul ei ole. Selge on see, et hea asja eest tuleb raha välja käia, aga mõistus seab piirid.

Seega hea nõu ja jõud on oodatud!
Pilt
Pilt
Pilt
Viimati muutis j00nas, 06 Veebr 2020, 18:29, muudetud 5 korda kokku.
alfadel pole vigu, alfadel on iseloom
Manused
F079D356-B699-4581-BB04-5968D672ADD6.jpeg
F079D356-B699-4581-BB04-5968D672ADD6.jpeg (33.02 KiB) Vaadatud 1156 korda

Re: Alfasud “alfie”

#2
Ps saadetud :)

Karpade osas üks märkus muidugi - kui hi-comp kõrgepöördelist aparaati teha tahad, siis arvesta, et inimesi, kes neli lõõrid ära sündida suudavad meil siinmail just väga palju pole.

8v vs 16v - kaaluvahe on üsna minimaalne, vaata parem kumb pea leitav on :)

Ah motorsport pakub tegelikult täiskomplekti 33-le (see peaks ka sinna ilusti istuma - tõsi küll, siis pead kasti samuti upgrade'ma)
Tegelikult ma olen normaalne....

Re: Alfasud “alfie”

#5
Oeh, see piltide teema on üle minu palgataseme. Hetkel arengutest nii palju, et ajasin ära Kallima väikevenna tsikli kütusepaagi, panin selle kapoti alla ja mootor käivitus ja jäi pikemalt käima. Kaks kuud siduripedaali peal olnud telliskivi oli siduri teise äärmusesse kinni keevitanud - kui enne ei lahutanud, siis nüüd ei haakinud. Pooleteise meetrise kangi, suure haamri ja natukese spreiõli abiga saime siiski siduri liikuma ja 2020 1. Jaanuaril tegi Alfie minu käes omal jõul esimesed tiirud. Enamus pidureid tuli ka pärast pikka seismist lahti, ainult üks tagumine on kinni, aga tagapidureid minu projektis vaja ei lähe. Järgmiseks siis tuleb kere küljest eemaldada kõik see, mida järgmises elus vaja läheb (mootor, kast, esipidurid, radikas, roolisüsteem, näidikud, 77-aasta blaupunkti originaalmakk, kaitsmekarp ja veel nipet-näpet ja kere loovutada ühele vene kutile, kelle nina alt ma ta ära napsasin.
alfadel pole vigu, alfadel on iseloom

Re: Alfasud “alfie”

#7
Aitäh kõigile kaasa mõtlemast.
See Wheeler Dealersi video on nähtud. Tegelikult oli seesama video (küll inglise keeles) minu esimene tõsisem tutvus Alfasudiga. Kui nüüd järgi mõelda, siis meenub ka kusagilt seitsmendast eluaastast üks lasteatlas autod-laevad-lennukid, kus kahtlaselt sarnasest autost läbilõige oli tehtud. Tuletage mulle meelde, et järgmine kord vanemaid külastades selle raamatu üles otsiksin ja veenduksin.

Viimati maal käies uusi arenguid ei olnud. Naisevenna väike aku oli tühi, enda mersu aku liiga suur, et Alfiele kapoti alla mahtuda, krokodillid liiga väetid, et piisavalt käivitusvoolu läbi anda ja kui lõpuks väike aku piisavalt laetud, avastasime, et ainus bensiin, mis garaaži alles jäänud, on 2-taktilise õliga segatud. Meeleheites proovisime isegi seda tilgakese karpasse kallata, aga akus ikkagi piisavalt vunki enam ei olnud. Ei olnud minu päev.

Vahepeal on paraleelselt toimunud läbirääkimised tolle vene kutiga, kes alfasudi taastada üritab. Temal nimelt puudu esimesed pidurisadulad, mida ta minu käest lunib, aga mida mina kuidagi käest ära ei taha anda. Lõpuks jõudsime kokkuleppele - Alfasudi pidurid Alfa Romeo 90 omade vastu.

Veel sai soetatud esmane keevitusvõimekus. Ilma gaasita traatkeevitus. Maksis naeruväärselt vähe, ja flux core läheb minu plaanide ja võimekusega hästi kokku. Kuna normaalsele(loe: tuleohutule) töökojale ligipääs puudub, siis suurem osa keevitamisest tuleb niikuinii teha õues vihma ja tuule käes. Hoiustada saab oma asju ikka küüni all, ilma eest veidi eemal.

Keegi mainis, et karpade sünki ajamine saab olema peavalu. Selleks tarbeks on plaan olemas, aga sellest ei räägi, vaid näitan pilti kui asi ükskord valmis :). Igatahes on see täpselt viimane mure minu listis. Karpade sünki ajamisega võib projekti kuulutada valminuks. Enne veel, enam-vähem õiges järjekorras:

Tekitada võimekus lõigata ümaraod torusid sobima teiste ümarate torudega. Oeh. Nii palju lihtsam oleks töötada nelikanttoruga, aga pole midagi teha. Nelikanttoru on kole ja ümmargune toru on ilus.

Eemaldada mootor, keevitada mootori ümber raam ning välja mõelda ja valmis keevitada tagumine vedrustus. Double-A wishbones, pushrod suspension. Mis iganes ta eesti keees on. Ilmselt tuleb kasutusse Alfa 90 rumm, mida tuleb kõvasti modida. Kui aga lähme kodarvelgede teed, siis ilmselt võtame kasutusele ka mõne järelturult leitava või täiesti enda disainitud rummulahenduse (not looking forward to this one). Ega kogu seda lahendust ei saagi päris täpset valmis mõelda enne kui töö käigus, aga mõned otsused ja probleemsed sõlmed tuleb oma peas ikkagi eelnevalt läbi mõelda. Näiteks mootor ja tagavedrustus on plaanis kinnitada esiosa külge selliselt, et külg ees puusse sõites mootor ja juht jääksid erinevatesse osadesse. Teeb ka hoolduse lihtsamaks. Ei taha iga kord hammasrihma vahetuseks hakata raami pooleks lõikama. Samal ajal tuleb mõelda väljalaske peale. Õnneks on vanaisal TIG kodus olemas, nii et väljalase peaks sündima pudeli argooni, rohkemroostevaba toru ja väga paljude töötundide hinnaga. Võib-olla päris võrdse pikkusega väljalaset ei tee, aga 1-3 ja 2-4 omavahel paaritan küll võrdselt ära. Kuna eesmärk on ikkagi mootor hoida raamis võimalikult madalal ja külgedele jääb ette “ainult” vedrustus, siis võibolla õnnestub väljalaske torud keerata mitte alt kokku, vaid külje peale ja üle käigukasti. Eks näis, kuidas ruumi jääb, ja kuidas täpselt on käigukasti kuju. Fakt on see, et käigukasti korpus on hulka pikem kui käigukasti sisu, ja kuigi ma korra tillitasin mõttega kaat lühemaks lõigata, siis ilmselt saab käigukasti tagumine ots olema kinnituseks numbrimärgile (kogu see virbel on vaja teha selliselt, et ta kokkuvõttes ka arvele saab)
Ning summuti otstele.
Seejärel on vaja valmis mõelda esisild. Suure tõenäosusega kasutan Alfasudi originaal roolilatti, ta on meeldivas kohas ja meeldiva pikkusega ja juba eos ilma roolivõimuta (tuleseina küljes mitte auto all). Tulevikus võiks ta asuda pedaalidest tagapool. Pedaalide asukoht oleks ideaalis esirataste keskpunktis, esivedrustus taaskord kahe erineva pikkusega õõtshoovaga ning pushrod-vedrustusega. Käänmik taaskord Alfa 90-lt, modifikatsioonodega või kodarvelgede puhul mingi muu veidrus. Roolilatt ja coiloverid ilmselt üleval, et võimaldada juhile madalamat istumisasendit. Võibolla ka coiloverid pikkupidi, kui ma selle füüsika oma peas läbi suudan menetleda.

Seejärel pedaalide ühendamine kõige vajalikuga, gaasi- ja siduritrosside valmistamine ja vedamine, gaasihoovastiku meisterdamine (jätkuvalt on mul ainult üks karpa, aga vaja oleks kahte, piduri peasilinder ja võimendi, piduritorud, tuled, elekter, spidomeeter, tahhomeeter, käiguhoovastik, interjöör - korvistmed või nahast pink nagu kolmekümnendate briti võidusõiduautodel, siis mootori ehitus, 1700 mootor 1500 või 1200 vändaga, kui 1700 kaas, siis tuleb jätta ka 1700 kolvid, sest ainult 1700-l on põlemiskamber plokikaanes, kepsud on väiksematel mootoritel kergemad, suurematel tugevamad, Kaante port&polish, ilmselt ka uued klapipesad ja suuremad (ja kergemad) klapid, topelt klapivedrud peaks neil juba olema, sportlikumad nukad, vända tasakaalustamine ja kõik muu “korraline hooldus”. Sealt siis edasi karpad uue mootori jaoks paika keerata, sisselasketrumpetite pikkus paika timmida, selleks ajaks võibolla vaja uuele mootorile täiesti uus väljalase ehitada, leida koht akule ja kütusepaagile ja siis vist võib hakata vaatama karpade sünkimise poole.

Kui keegi pärast nii pikka juttu veel kaasa mõtleb, siis palun öelge, mis mul meelest läks?
alfadel pole vigu, alfadel on iseloom

Re: Alfasud “alfie”

#8
Mul küsimus selle 90 vedrustuse kohta - why?

Torsioonvedrustus ei ole üldse halb aga oleks oluliselt mõistlikum selle ehitamise peale paigutada sinna topeltõõtsadega coilover või vähemalt mcpherson (nt 156 pealt). Pmst ehitad ju niikuinii uue raami autole?

tagasillas topeltõõtsad ja pushrod tundub ilge overkill (eriti juhul, kui ees on 90 püstakud - see on kõige pehmema vedrustusega transaxle)
Tegelikult ma olen normaalne....

Re: Alfasud “alfie”

#9
90 pealt ainult pidurid ja need osad, mille külge kinnitub ühelt poolt ratas ja teiselt poolt õõtshoovad (ja tagasillas veovõllid, esisillas pidurisadulad ja rooliotsad). Kogu vedrustus tuleb custom. Nimetatakse neid üldjuhul püstakuteks, aga püstise osa kavatsen ma külili keerata ja liigutada madalamale ja rattast kaugemale. Eh, kurat, ma sain just aru, et kui ma tahan neid teemasid foorumis arutada, on mul vaja kõvasti erialast eesti keelt õppida :D.
alfadel pole vigu, alfadel on iseloom

Re: Alfasud “alfie”

#11
Pilti ei näe :/

Edit: nüüd näeb. Väga sarnane minu visioonile, ainult, et minu oma oleks kahekohaline. Ja just sedasi pikki autot ma mõtlesingi esimesi coile. Tagumised kavatsesin risti panna, aga kui see pikkipidi füüsika peas valmis küpseb, siis miks mitte ka tagumised pikkupidi.
Minu visioon on sellest näitest küll tegelikult pigem lotus 7 poole, kui kardi/vormeli poole.
Igatahes väga äge näide, aitäh, ma ei teadnudki, et meil siin oma kodumaal midagi nii vinget juba valmis küpsenud.
alfadel pole vigu, alfadel on iseloom

Re: Alfasud “alfie”

#12
ma siin püüan kuidagi seda silme ette manada ja kuidagi ei õnnestu hästi :D see tähendab, et ma olen kas eesmärgist või visioonist valesti aru saanud- seega kirjutan oma põhiölise segaduse siia lahti:

kui plaanid kasutada pushrodi, siis on pagana keeruline ehitada sellest kerega auto :
kujundlikuks näiteks lisatud pildid on siis Alfasud Sprint V8
Pilt


B grupi Sprint


Pilt



ja sud bimotore :twisted:

Pilt


kere säilitamise jaoks on vaja ehitada katmikupunktid, mis 99% juhtudest jäävad salongi nurkadesse (pmst siis amordikannnud, mis hoiavad koos paneelide kinnitustalasid).

Pushrod minu teada ei ole ühelgi tänavaautol kasutusel (välja arvatud mingi hulk custom masinaid ning tänavalegaalseid vormeileid, karte jne)- osalt on see kindlasti süsteemi keerukuse (üks asfaldiauk ja lähed süsteemi uuesti ehitama) ja sõidumugavuse (õigemini selle puudumise- pushrod sisuliselt on ehitatud selleks, et auto rattad oleks igal ajala maas- st see mitte ei silu konarusi vaid liigutab kabiini et ratastel oleks maksimaalne haardumine) põhjustatud KUID kaalu minimeerimisel on paratamatu see, et esimese asjana visatakse minema katmik.

enne suure töö alustamist soovitaks teha kas 3d mudeli või veel parem - vähendatud mudeli ning vaadata, kuidas see erinevates oludes käitub (ma arvan, et Sa ei tahaks olla olukorras, kus 12 kuud tööd osutub aparaadiks, millega midagi teha ei õnnestu)
Tegelikult ma olen normaalne....

Re: Alfasud “alfie”

#13
Mul on hea meel, et kellelgi segadus tekib. Järelikult mõtleb kaasa :) Eesmärk ei ole kerega auto. Kahekohaline tänavalegaalne vormel oleks võibolla parem viis eesmärki sõnastada. Aga ega seda täpselt ei saagi vist sõnastada. Kui keegi oleks midagi sellist juba korra valmis teinud, ei olekski minu tegemisel ju enam mõtet. Ega enne ei saagi täpset pilti ette, kui mul valmistoode näidata on. Ja kui mul kõigest 12 kuuga oleks midagi valmis, mille pealt saaks juba valusaid õppetunde, oleks väga hästi. Õnneks on Alfie pargitud elukohast 45 km kaugusele, nii et pärast pikka tööpäeva tunnike nokitseda tähendab ligi poolteist tundi sõitu. Seega ei haise ma igal õhtul õli ja mootoribensiini järgi, nagu ma tegin seda Austraalias, kus maja ees igal ajahetkel mõni raibe pulkadeks oli kistud ja majaesine oli täis õlilaike, veriseid nukke ja närvilisi mehi. Mitte just ideaalne keskkond naise õnnelikuna hoidmiseks.

Tegelikult ma sõnastasin just praegu oma peas ära selle projekti eesmärgi: Nauding. Nauding peab olema teda koos naise vendadega ehitada, nauding peab olema temaga sõita ja nauding peab olema teda vaadata. Omamoodi naudingut pakub ka teadmine, et ma saan anda varuosi ühe teise alfasudi ellu äratamiseks. Mina näen seda nii, et kasutan parimaid osi, millega alfa viitsis vaeva näha, ja jätan rämpsu, mis alfa jaoks tol ajal oluline ei olnud, teistele välja viimiseks. Ühe mehe prügi - teise mehe kuld :)

Eks ma mingeid kritseldusi ajalehenurkadele ja salvrättidele olen teinud ka, aga ma ei ole kindel kas vähendatud mudel mind targemaks teeb - miks mitte kohe täissuuruses ja töötav mudel? ja need sõlmed, mis ei tööta, teeme ümber.
alfadel pole vigu, alfadel on iseloom

Re: Alfasud “alfie”

#14
j00nas kirjutas:
06 Veebr 2020, 15:56
Minu visioon on sellest näitest küll tegelikult pigem lotus 7 poole, kui kardi/vormeli poole.
mul see osa tekitas segadust :D
Olles 901 (ja 902;905;907;930) hingeelu, ehituslike eripärade ja detailidega kursis on natuke keeruline korraga kerevaba toruraami ette kujutada (kõiksugu muu kombod on lihtsamad ;) )
j00nas kirjutas: kindel kas vähendatud mudel mind targemaks teeb - miks mitte kohe täissuuruses ja töötav mudel? ja need sõlmed, mis ei tööta, teeme ümber.
kui Sa tahad auto arvele saada, siis pead tegema niikuinii väga detailsed arvutused ja projekti (neid on mudeli pealt lihtsam teha). Aga see on lihtsalt soovitus (oma kogemuse näitel- jube palju aega hoiab kokku, kui enne tegema hakkamist on tulemus selge).

igatahes ootame järjejutukesi :D
Tegelikult ma olen normaalne....